lördag 9 maj 2009

Fy fan för arbetsförmedlingen

Läste på aftonbladet om kvinnan som blev av med a-kassan för att hon åkte till finland på begravning istället för att gå på arbetsförmedlingens träff.
När hon tom hade försökt ändra tiden med arbetsförmedlingen utan att hon fick det.
Personligen tycker jag att det är helt jävla sjukt hur hon blir behandlad.
Om en närstående avlider har man ju rätt att gå på begravningen med betalt av det företag man jobbar på. Varför har hon då inte rätt till samma sak när hon stämplar.

Det är ju alla vi som jobbar som betalar till a-kassan o fackena så det är väl samma rättigheter som vi har som gäller tycker man ju.
Jag tror att fackena borde börja kolla hur arbetsförmedlingen sköter sina jobb.
Dom flesta som får jobb får det ju inte via af iaf.
Men det är väl så att dom på af har sina jobb trygga för det måste ju vara helt omöjligt att få sparken därifrån i dagens läge.

Visst ska man se över vad folk gör när dom stämplar men vid en begravning finns det ju faktiskt giltiga skäl till att inte stå till arbetsmarknadens förfogande som det heter.
Kvinnan visste dessutom att det fanns 9 jobb i kommunen och det var inget av dom som var inom den branschen som hon jobbade inom.
Nä af o a-kassan ska nog ta och passa sig ganska ordentligt innan folk gör revolt mot dom.
Vågar folk som jobbar på af tala om det eller är dom tysta.
Alla jobb som jag fått har jag fått via kontakter och absolut inte via af.
Det gäller nog dom flesta.

Det som retar mig mest är det att hon försökte ändra tiden men inte fick det för handläggaren på af. Den handläggaren borde absolut inte få ledigt för att gå på en begravning eller besiktiga bilen som dom hade som exempel. Hur kommer det sig att man kan ta ledigt för det när man har ett jobb men man får inte göra det som arbetssökande.
Det börjar kännas lite som en diktatur ärligttalat.

Mr M blir hur som helst arg o besviken på en myndighet som ska hjälpa folk inte förstöra för dom. Personliga skäl o närståendes begravningar är ta mig fan giltiga skäl.
Jag hoppas innerligt att det är fler än jag som retar sig på detta.

1 kommentar:

Nea sa...

Vilken uppfattning man får om AF beror verkligen helt hur handläggaren är... en del är sådana paragrafryttare så det finns inte. Men en del är faktiskt schyssta och kan boka om möten och så. Hade en kompis som missade sitt möte precis efter hans mamma hade gått bort och han kom på det dagen efter det inplanerade mötet. Han ringde till sin handläggare och han blev påskriven igen samma dag. Jag menar, de människorna MÅSTE vara mänskliga, bara för att man blir arbetslös slutar inte ens eget liv!

(Jag hade tur och fick nytt jobb innan mitt första möte så jag slapp eländet, he he he)